5/5 - (2 votes)

Prawie 40 000 samochodów sprowadzonych z Niemiec w styczniu 2025 roku – ta imponująca liczba pokazuje, że akcyza za samochód z Niemiec to temat, który dotyczy tysięcy Polaków.

Jednak obliczenie należnej kwoty nie jest takie proste. W 2025 roku stawki akcyzy wahają się od 1,55% do 18,6% wartości pojazdu, w zależności od typu silnika i pojemności. Dlatego tak ważne jest, aby dokładnie poznać zasady naliczania tego podatku.

Przede wszystkim musimy pamiętać, że mamy tylko 14 dni na złożenie deklaracji od momentu sprowadzenia pojazdu i 30 dni na opłacenie akcyzy. W tym poradniku pokażemy Ci krok po kroku, jak prawidłowo obliczyć i opłacić akcyzę za samochód sprowadzony z Niemiec, aby uniknąć niepotrzebnych problemów i dodatkowych kosztów.

Czym jest akcyza i kiedy musisz ją zapłacić?

Akcyza to podatek pośredni nakładany na wybrane produkty, w tym samochody sprowadzane z zagranicy. Jeśli planujesz zakup auta z Niemiec, musisz wiedzieć, że ten podatek będzie jednym z kluczowych obciążeń finansowych związanych z transakcją. Poznanie zasad jego naliczania i terminów płatności pomoże Ci uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy

Obowiązek podatkowy dla samochodów osobowych sprowadzanych z Niemiec (czyli w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego) powstaje w różnych momentach, zależnie od okoliczności:

  1. Z dniem przemieszczenia samochodu na terytorium Polski – jeśli nabycie prawa rozporządzania pojazdem jak właściciel nastąpiło przed jego sprowadzeniem do kraju.
  2. Z dniem nabycia prawa rozporządzania samochodem jak właściciel – gdy to nabycie nastąpiło po przemieszczeniu pojazdu na terytorium Polski.
  3. Z dniem złożenia wniosku o rejestrację – jeśli podmiot wnioskujący o rejestrację nie jest właścicielem pojazdu.

Pamiętaj, że masz tylko 14 dni od powstania obowiązku podatkowego na złożenie deklaracji AKC-U/S, ale nie później niż w dniu rejestracji samochodu. Natomiast na zapłatę akcyzy masz 30 dni od powstania obowiązku podatkowego, koniecznie przed rejestracją pojazdu.

Warto wiedzieć, że obowiązek podatkowy nie powstaje, jeśli samochód zostanie dostarczony wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowany w terminie 30 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Jakie pojazdy podlegają akcyzie

Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, opodatkowaniu podlegają samochody osobowe, które po raz pierwszy pojawiają się na terytorium Polski. Są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703, przeznaczone zasadniczo do przewozu osób.

Do tej kategorii zaliczają się:

  • Samochody nowe, nigdy wcześniej niezarejestrowane w Polsce
  • Samochody używane, które nie były wcześniej zarejestrowane w naszym kraju
  • Samochody osobowo-towarowe (kombi)
  • Samochody wyścigowe
  • Pojazdy typu ambulans (są klasyfikowane jako samochody osobowe)

 

Akcyza nie dotyczy natomiast:

  • Pojazdów elektrycznych i napędzanych wodorem
  • Pojazdów hybrydowych o pojemności silnika spalinowego równej 2000 cm³ lub niższej (plug-in PHEV) – zwolnienie to obowiązuje do 31 grudnia 2029 roku

 

Należy zauważyć, że zgodnie z definicją w ustawie, opodatkowaniu podlegają wyłącznie pojazdy, które wymagają rejestracji według przepisów o ruchu drogowym.

Czy akcyza dotyczy samochodów używanych

Tak, akcyza dotyczy zarówno nowych, jak i używanych samochodów sprowadzanych z Niemiec. Kluczowym czynnikiem nie jest wiek czy stan pojazdu, ale fakt, że samochód nie był wcześniej zarejestrowany na terytorium Polski.

Co ważne, ustawa o podatku akcyzowym nie odnosi się bezpośrednio do stanu technicznego pojazdu. Oznacza to, że obowiązek zapłaty akcyzy powstaje również wtedy, gdy samochód jest uszkodzony. Jednakże stan techniczny pojazdu może wpłynąć na jego wartość, która stanowi podstawę do obliczenia wysokości podatku.

Akcyza za samochód z Niemiec dotyczy każdego nabywcy – zarówno firm, jak i osób prywatnych. Jeśli samodzielnie sprowadzasz auto, to na Tobie spoczywa obowiązek nie tylko zapłacenia akcyzy, ale również dopełnienia wszystkich formalności z tym związanych.

Zatem bez względu na to, czy sprowadzasz używane auto z niewielkim przebiegiem, czy kilkunastoletni samochód, musisz pamiętać o rozliczeniu akcyzy, chyba że Twój pojazd należy do kategorii zwolnionych z tego podatku.

Jak obliczyć akcyzę za samochód z Niemiec w 2025 roku

Obliczanie akcyzy za samochód z Niemiec może wydawać się skomplikowane, jednak znając odpowiednie stawki i mając potrzebne dane, możesz samodzielnie dokonać wyliczeń. Przeanalizujmy, jak prawidłowo obliczyć akcyzę w 2025 roku, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek przy rejestracji pojazdu.

Stawki akcyzy obowiązujące w 2025 roku

W 2025 roku obowiązują następujące stawki podatku akcyzowego za samochody sprowadzane z zagranicy:

  • 3,1% wartości pojazdu – dla samochodów z silnikami o pojemności do 2000 cm³
  • 18,6% wartości pojazdu – dla samochodów z silnikami o pojemności powyżej 2000 cm³

 

Dodatkowo, dla pojazdów hybrydowych wprowadzono preferencyjne stawki:

  • 1,55% wartości pojazdu – dla hybryd klasycznych (HEV) i miękkich hybryd (MHEV) z silnikiem do 2000 cm³
  • 9,3% wartości pojazdu – dla hybryd plug-in (PHEV) oraz klasycznych hybryd z silnikiem powyżej 2000 cm³, ale nie większym niż 3500 cm³

 

Co istotne, samochody w pełni elektryczne są zwolnione z podatku akcyzowego, co stanowi zachętę do wyboru bardziej ekologicznych pojazdów.

Jakie dane są potrzebne do obliczenia akcyzy

Do prawidłowego obliczenia akcyzy za samochód z Niemiec potrzebujesz zebrać kilka kluczowych informacji:

  1. Wartość rynkowa pojazdu – podstawa do obliczenia akcyzy; może być określona na podstawie ceny zakupu, ale musi odzwierciedlać rzeczywistą wartość rynkową
  2. Pojemność silnika w cm³ – decyduje o stawce podatku
  3. Typ napędu – standardowy, hybrydowy, elektryczny
  4. Aktualny kurs walutowy NBP – jeśli samochód został zakupiony w walucie obcej, konieczne jest przeliczenie jego wartości na złotówki według kursu z dnia powstania obowiązku podatkowego
  5. Numer VIN pojazdu – niezbędny do złożenia deklaracji

Oprócz tego warto przygotować dokumenty potwierdzające zakup samochodu (umowa, faktura) oraz dowód rejestracyjny, które będą potrzebne podczas składania deklaracji AKC-U/S.

Przykład wyliczenia akcyzy krok po kroku

Przeanalizujmy kilka praktycznych przykładów, które pomogą Ci zrozumieć, jak obliczyć akcyzę:

Przykład 1: Samochód z silnikiem 1800 cm³

  1. Wartość pojazdu: 40 000 zł
  2. Stawka akcyzy: 3,1% (silnik do 2000 cm³)
  3. Wyliczenie: 40 000 zł × 3,1% = 1240 zł

Przykład 2: Samochód z silnikiem 2500 cm³

  1. Wartość pojazdu: 80 000 zł
  2. Stawka akcyzy: 18,6% (silnik powyżej 2000 cm³)
  3. Wyliczenie: 80 000 zł × 18,6% = 14 880 zł

Przykład 3: Hybryda plug-in z silnikiem 1600 cm³

  1. Wartość pojazdu: 60 000 zł
  2. Stawka akcyzy: 1,55% (hybryda z silnikiem do 2000 cm³)
  3. Wyliczenie: 60 000 zł × 1,55% = 930 zł

Ponadto, jeżeli samochód został zakupiony w euro, należy przeliczyć jego wartość na złotówki według kursu NBP z dnia powstania obowiązku podatkowego. Na przykład, przy zakupie auta za 5700 euro przy kursie około 4,14 zł za euro, wartość pojazdu wyniesie około 23 600 zł, a akcyza (przy silniku 1390 cm³) to 731,60 zł.

Pamiętaj, że wyliczoną kwotę akcyzy należy zaokrąglić do pełnych złotych i wpłacić na konto właściwego urzędu skarbowego w ciągu 30 dni od momentu powstania obowiązku podatkowego. Potwierdzenie zapłaty będzie niezbędne przy rejestracji pojazdu w wydziale komunikacji.

Akcyza dla różnych typów pojazdów

Wysokość akcyzy za samochód z Niemiec znacząco różni się w zależności od typu pojazdu, jaki sprowadzasz. Pojemność silnika, rodzaj napędu oraz stan techniczny auta to kluczowe czynniki wpływające na ostateczną kwotę, którą zapłacisz. Przyjrzyjmy się szczegółowym stawkom i wyliczeniom dla poszczególnych typów pojazdów.

Samochody z silnikiem do 2000 cm3

Samochody z silnikiem o pojemności do 2000 cm3 są objęte znacznie niższą stawką akcyzy niż pojazdy o większej pojemności. Dla tych aut stawka podatku akcyzowego wynosi 3,1% wartości pojazdu. Ta stosunkowo niska stawka sprawia, że auta z mniejszymi silnikami cieszą się dużą popularnością wśród osób sprowadzających samochody z Niemiec.

Przykładowo, jeśli kupiłeś Volkswagena Golfa z silnikiem 1390 cm3 za kwotę 23 600 zł, akcyza wyniesie jedynie 731,60 zł. Natomiast jeśli wartość twojego auta to 10 000 zł, zapłacisz zaledwie 310 zł akcyzy. Jest to szczególnie korzystne dla osób poszukujących ekonomicznych rozwiązań przy imporcie samochodów.

Samochody z silnikiem powyżej 2000 cm3

W przypadku samochodów z silnikiem przekraczającym pojemność 2000 cm3, stawka akcyzy jest zdecydowanie wyższa i wynosi 18,6% wartości pojazdu. Ta sześciokrotnie wyższa stawka może znacząco wpłynąć na ostateczny koszt importu auta z Niemiec.

Dla przykładu, samochód wart 20 000 zł z silnikiem o pojemności 2100 cm3 będzie objęty akcyzą w wysokości 3720 zł. Ten sam samochód z silnikiem o pojemności 1800 cm3 kosztowałby pod względem akcyzy zaledwie 620 zł. Różnica w wysokości 3100 zł to kwota, którą warto wziąć pod uwagę przy planowaniu zakupu auta z Niemiec.

Rozbieżność staje się jeszcze bardziej widoczna przy droższych samochodach. Auto o wartości 50 000 zł z silnikiem powyżej 2000 cm3 będzie wiązać się z akcyzą na poziomie 9300 zł, podczas gdy ten sam model z mniejszym silnikiem kosztowałby podatkowo jedynie 1550 zł.

Hybrydy i samochody elektryczne

Od 1 stycznia 2020 roku obowiązują preferencyjne stawki akcyzy dla samochodów hybrydowych. Dla aut hybrydowych stawki wynoszą:

  • 1,55% wartości pojazdu – dla klasycznych hybryd (HEV) i miękkich hybryd (MHEV) z silnikiem o pojemności do 2000 cm3
  • 9,3% wartości pojazdu – dla hybryd z silnikiem o pojemności od 2000 cm3 do 3500 cm3
  • Zwolnienie z podatku – dla hybryd plug-in (PHEV) z silnikiem do 2000 cm3

 

Natomiast samochody w pełni elektryczne oraz napędzane wodorem są całkowicie zwolnione z podatku akcyzowego, co stanowi zachętę do wyboru bardziej ekologicznych rozwiązań transportowych.

Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie pojazdy z napędem elektrycznym są traktowane tak samo. Zgodnie z informacjami z października 2022 roku, tzw. miękkie hybrydy (MHEV) mogą być klasyfikowane jak samochody z napędem tradycyjnym, co oznacza standardowe stawki akcyzy.

Uszkodzone pojazdy – jak wpływają na wysokość akcyzy

W przypadku sprowadzania uszkodzonych samochodów z Niemiec, ich stan techniczny może wpłynąć na podstawę opodatkowania. Urząd Skarbowy powinien uwzględnić, że pojazd jest uszkodzony, co bezpośrednio przekłada się na jego niższą wartość.

Podstawą opodatkowania akcyzą pojazdów uszkodzonych jest cena transakcyjna, czyli kwota, jaką faktycznie zapłaciłeś za auto, wskazana w umowie kupna-sprzedaży lub fakturze. Organ podatkowy ma obowiązek wziąć pod uwagę obiektywne przyczyny obniżonej wartości pojazdu, do których należą uszkodzenia.

Kluczową kwestią jest to, że koszty potencjalnej naprawy nie powinny być doliczane do podstawy opodatkowania, ponieważ dotyczą one stanu przyszłego, a nie istniejącego w chwili nabycia pojazdu. Przykładowo, jeśli kupiłeś auto za 15 000 zł, a urząd ustalił podstawę opodatkowania na 50 000 zł, doliczając koszty naprawy, takie działanie jest nieprawidłowe.

W praktyce jednak urzędnicy mogą kwestionować zaniżone wartości samochodów. W takim przypadku możesz rozważyć wykonanie opinii rzeczoznawcy, choć warto wcześniej przeanalizować, czy będzie to opłacalne. Dla samochodów z silnikiem powyżej 2000 cm3 uzyskanie takiej opinii zazwyczaj się opłaca.

Jak zapłacić akcyzę za samochód z Niemiec

Po obliczeniu wysokości akcyzy za samochód z Niemiec, kolejnym krokiem jest dopełnienie formalności podatkowych. Proces zapłaty podatku akcyzowego składa się z kilku etapów, które muszą zostać wykonane w określonych terminach. Przejdźmy przez całą procedurę krok po kroku.

Wypełnienie deklaracji AKC-U/S

Przede wszystkim, musisz wypełnić deklarację uproszczoną dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych (AKC-U/S). W formularzu należy podać:

  • Numer PESEL lub NIP w rubryce identyfikator podatkowy
  • Dane osobowe (imię, nazwisko, adres zamieszkania)
  • Informacje o samochodzie (marka, model, rok produkcji, pojemność silnika, numer VIN)
  • Wyliczoną kwotę podatku akcyzowego

Deklarację możesz złożyć na dwa sposoby. Osobiście w urzędzie skarbowym lub wygodniej – elektronicznie poprzez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) dostępną pod adresem puesc.gov.pl. Warto wiedzieć, że od 1 lipca 2021 r. osoby prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek składania deklaracji akcyzowych wyłącznie elektronicznie.

Gdzie i jak dokonać płatności

Po złożeniu deklaracji należy uiścić naliczony podatek. Masz dwie opcje dokonania płatności:

  1. Przelew tradycyjny – wpłata na konto Urzędu Skarbowego w Nowym Targu o numerze 84 1010 1270 0008 2422 2400 0000
  2. Płatność online – bezpośrednio przez platformę PUESC (z niewielką prowizją w wysokości 59 gr)

Aby dokonać płatności online przez PUESC, sprawdź w zakładce „Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty” czy złożony dokument ma status „Do zapłaty”, a następnie wybierz przycisk „ZAPŁAĆ”.

Po dokonaniu opłaty otrzymasz potwierdzenie zapłaty akcyzy (PZAS), które będzie niezbędne podczas rejestracji samochodu w wydziale komunikacji. Dokument ten możesz pobrać w systemie PUESC, podając numer VIN pojazdu.

Terminy, których musisz dotrzymać

W procesie płacenia akcyzy za samochód z Niemiec obowiązują dwa kluczowe terminy:

  • 14 dni od momentu powstania obowiązku podatkowego (zazwyczaj od dnia przekroczenia granicy) na złożenie deklaracji AKC-U/S
  • 30 dni od momentu powstania obowiązku podatkowego na zapłatę akcyzy

Pamiętaj, że niedotrzymanie tych terminów może skutkować naliczeniem karnych odsetek. Ponadto, bez potwierdzenia zapłaty akcyzy nie będziesz mógł zarejestrować samochodu w Polsce.

Potwierdzenie zapłaty akcyzy otrzymasz do dwóch dni roboczych po uregulowaniu podatku. Ten dokument będzie niezbędny podczas rejestracji pojazdu w wydziale komunikacji.

Najczęstsze błędy i jak ich uniknąć

Podczas formalności związanych z płaceniem akcyzy za samochód z Niemiec można popełnić szereg błędów, które skutkują nieprzyjemnymi konsekwencjami. Poznanie najczęstszych pułapek pomoże Ci sprawnie przejść przez cały proces bez zbędnych opóźnień.

Zbyt późne złożenie deklaracji

Nieprzestrzeganie terminów to jeden z najczęstszych błędów przy rozliczaniu akcyzy. Pamiętaj, że:

  • Deklarację AKC-U/S musisz złożyć w ciągu 14 dni od momentu powstania obowiązku podatkowego
  • Na zapłatę podatku masz 30 dni od tego samego momentu

Przekroczenie tych terminów może skutkować karą finansową od 200 do 1000 zł. Aby uniknąć problemów, złóż deklarację z odpowiednim wyprzedzeniem – nie czekaj na ostatni dzień terminu.

Nieprawidłowe dane w formularzu

Błędy w deklaracji akcyzowej mogą prowadzić do zaniżenia podatku lub odrzucenia wniosku. Najczęstsze pomyłki to:

  • Nieprawidłowy numer NIP lub PESEL
  • Błędna klasyfikacja pojazdu
  • Niewłaściwe zaokrąglenie kwot – należy zaokrąglać do pełnych złotych
  • Nieprawidłowy przelicznik walut – korzystaj z kursu z dnia zakupu samochodu, a nie z dnia zgłoszenia
  • Błędna klasyfikacja do kodu CN – zwracaj uwagę na pojemność i rodzaj silnika

W przypadku pomyłki w formularzu AKC-U/S i zaniżenia podatku akcyzowego, złóż formularz z odręcznym wyrazem „KOREKTA” wraz z pismem zawiadamiającym o popełnieniu wykroczenia skarbowego (czynny żal).

Brak potwierdzenia zapłaty przy rejestracji

Bez potwierdzenia zapłaty akcyzy nie zarejestrujesz auta w urzędzie. Dlatego:

  • Pamiętaj, że potwierdzenie zapłaty (PZAS) otrzymasz do dwóch dni roboczych po zapłaceniu podatku
  • W przypadku nieotrzymania potwierdzenia we wskazanym terminie, podaj e-mail w systemie PUESC, aby otrzymać informację o dalszych krokach
  • Jeśli otrzymasz komunikat „Nie można pobrać potwierdzenia”, skontaktuj się z właściwym urzędem skarbowym

Warto wiedzieć, że od 1 lipca 2021 r. poszerzono katalog pojazdów, które wymagają potwierdzenia zapłaty akcyzy przy rejestracji, o samochody ciężarowe z kategorii N1 oraz inne pojazdy specjalne.

Wnioski

Podsumowując, prawidłowe obliczenie i opłacenie akcyzy za samochód z Niemiec wymaga dokładnego przeanalizowania kilku kluczowych elementów. Przede wszystkim musisz określić właściwą stawkę podatku dla swojego pojazdu – 3,1% dla silników do 2000 cm³ lub 18,6% dla większych jednostek napędowych.

Dodatkowo pamiętaj o preferencyjnych stawkach dla pojazdów hybrydowych oraz całkowitym zwolnieniu z akcyzy dla samochodów elektrycznych. Natomiast najważniejsze terminy to 14 dni na złożenie deklaracji AKC-U/S oraz 30 dni na opłacenie podatku od momentu sprowadzenia pojazdu.

Przestrzeganie wszystkich procedur i terminów, staranne wypełnienie dokumentów oraz zachowanie potwierdzeń płatności pozwoli Ci sprawnie przejść przez proces rejestracji samochodu. Mając świadomość typowych błędów i wiedząc jak ich uniknąć, możesz bez stresu sprowadzić wymarzony samochód z Niemiec i cieszyć się jego użytkowaniem w Polsce.

FAQs

Q1. Jakie są stawki akcyzy na samochody sprowadzane z Niemiec w 2025 roku? W 2025 roku obowiązują następujące stawki akcyzy: 3,1% wartości pojazdu dla samochodów z silnikiem do 2000 cm³ oraz 18,6% dla pojazdów z silnikiem powyżej 2000 cm³. Dla hybryd przewidziano preferencyjne stawki, a samochody elektryczne są zwolnione z akcyzy.

Q2. Jak samodzielnie obliczyć akcyzę za samochód sprowadzony z Niemiec? Aby obliczyć akcyzę, należy pomnożyć wartość rynkową pojazdu przez odpowiednią stawkę procentową. Na przykład, dla samochodu o wartości 50 000 zł z silnikiem 1600 cm³, akcyza wyniesie: 50 000 zł × 3,1% = 1550 zł.

Q3. Jakie dokumenty są potrzebne do rozliczenia akcyzy za auto z Niemiec? Do rozliczenia akcyzy potrzebne są: dowód zakupu pojazdu, dokument potwierdzający jego wartość rynkową, dowód rejestracyjny oraz numer VIN. Konieczne jest również wypełnienie deklaracji AKC-U/S.

Q4. W jakim terminie należy zapłacić akcyzę za samochód sprowadzony z Niemiec? Deklarację AKC-U/S należy złożyć w ciągu 14 dni od sprowadzenia pojazdu, natomiast na zapłatę akcyzy masz 30 dni od momentu powstania obowiązku podatkowego. Pamiętaj, że akcyzę trzeba opłacić przed rejestracją samochodu w Polsce.

Q5. Czy uszkodzone pojazdy sprowadzane z Niemiec podlegają niższej akcyzie? Uszkodzenie pojazdu może wpłynąć na jego wartość rynkową, która jest podstawą do obliczenia akcyzy. Urząd Skarbowy powinien uwzględnić niższą wartość uszkodzonego auta, co może skutkować niższą kwotą akcyzy. Warto jednak być przygotowanym na ewentualne kwestionowanie zaniżonej wartości przez urząd.