Ewolucja testów zderzeniowych EURO NCAP
Fakt, że samochód przeszedł testy zderzeniowe Euro NCAP, to dla kupującego informacja, że dany model pojazdu zapewnia bezpieczeństwo na poziomie standardów europejskich. Zasady testowania przez lata ewoluowały, procedury się zmieniały, dodawano kolejne oceny bezpieczeństwa. Wszelkie podejmowane mają na celu sukcesywne podnoszenie poziomu bezpieczeństwa nie tylko kierowcy i pasażerom pojazdu, ale również innym użytkownikom ruchu drogowego.
Specyfika testów bezpieczeństwa
Euro NCAP (ang. European New Car Assessment Programme; w dosłownym tłumaczeniu Program Oceny Nowego Samochodu) to niezależna organizacja, która specjalizuje się w ocenie bezpieczeństwa samochodów osobowych dostępnych na rynku europejskim. Działa od 1997 r., testując pojazdy w zakresie bezpieczeństwa biernego. Auta oceniane są wyłącznie pod kątem bezpieczeństwa w czasie kolizji (nie są uwzględniane kwestie takie jak np. bezawaryjność czy zużycie paliwa).
Producenci samochodów przeprowadzają swoje badania, jednak ich wiarygodność może budzić pewne wątpliwości, m.in. ze względu na fakt, że są one nieporównywalne. W przypadku Euro NCAP mamy do czynienia z testami przeprowadzanymi według jednolitych zasad w stosunku do wszystkich samochodów poddanych ocenie, dzięki czemu wyniki można ze sobą porównywać.
Obecnie maksymalną oceną, jaką może uzyskać samochodów, jest 5 gwiazdek. Przyznawane są raz na 6 lat, a po tym czasie istnieje możliwość przeprowadzenia powtórnych testów.
Testy Euro NCAP na przestrzeni lat
Na przestrzeni lat w testach Euro NCAP doszło do kilku modyfikacji. W dużej mierze były one podyktowane tym, że nowoczesne osiągnięcia techniki w dziedzinie bezpieczeństwa również weszły na zupełnie inny poziom. Dlatego też najnowsza edycja testów uwzględnia nawet mocno rozwinięte technologicznie systemy bezpieczeństwa jak np. automatyczne hamowanie czy działanie różnorodnych asystentów w pojeździe. Daleko idące zmiany zachodzące przy konstruowaniu aut przyczyniły się do ewolucji testów Euro NCAP.
Do podstawowych elementów testów zderzeniowych zaliczamy:
- zderzenie czołowe (front impact)
- zderzenie boczne (side impact)
- zderzenie z pieszym (pedestrian impact)
- zderzenie ze słupem (pole test)
Obecnie testy są znacznie bardziej szczegółowe, znacząco rozszerzono ich zakres. Podczas testów sprawdzane jest również, jakim obrażeniom mogą ulec piesi, w których uderzy dany model samochodu. Testowane są przede wszystkim trzy główne elementy: uderzenie zderzaka w podudzie człowieka, maski w udo oraz uderzenie głowy w maskę lub podszybie pojazdu.
Od 2003 roku w testach Euro NCAP uwzględniono dodatkową kategorię, która obejmuje ochronę dzieci. W zderzeniach testowych czołowych i bocznych testowane jest bezpieczeństwo dzieci (18 miesięcy i 3 lata) na tylnym siedzeniu w foteliku.