Jeszcze w czasach sowieckich polski przemysł motoryzacyjny cieszył się dużą popularnością. Szerokiej publiczności znane są liczne samochody, które produkowano w Polsce. Oczywiście, wśród nich nie sposób nie wyróżnić marek takich jak Polski Fiat czy FSO, które były na tyle udane, interesujące i atrakcyjne, że można je było spotkać w wielu innych krajach. Naturalnie, samochody XX-XXI wieku znacząco różniły się od tych, które poruszają się dziś po europejskich miastach. Przede wszystkim brakowało w nich dostępu do internetu, systemów antykradzieżowych czy innych technologii internetowych, które obecnie są szeroko wykorzystywane w pojazdach europejskich producentów.
W komunistycznej Polsce panował duży deficyt wszystkiego. Na półkach sklepowych stały tylko butelki z octem, a o dostępie do internetu czy możliwości zagrania w GGBET PL bezpośrednio z samochodu przez smartfon nie mogło być mowy. Z drugiej strony, polski przemysł motoryzacyjny walczył o swoje miejsce pod „słońcem”. Produkcja odbywała się z dwóch powodów. Pierwszy to centralne planowanie. Jeśli rząd decydował, że dany produkt należy wytwarzać, to rozpoczynano jego produkcję niezależnie od sensu ekonomicznego. Drugi to rynek izolowany. Wybór produktów był mocno ograniczony, a zagraniczne marki samochodów były praktycznie niedostępne. Niemniej jednak polskie samochody są dziś uznawane za klasykę retro.
Jakie polskie marki samochodów warto wyróżnić?
Warto zacząć od tego, że pierwsza działalność związana z produkcją samochodów w Polsce pojawiła się już na początku lat 30. XX wieku. Jednak po II wojnie światowej w Warszawie gwałtownie rozpoczęto produkcję licencyjnej kopii znanego wówczas samochodu „Pobieda” – modelu GAZ M20. Z biegiem lat polscy producenci stale modernizowali te sedany, udoskonalali istniejące już wersje pojazdów, a także próbowali wprowadzać nowe innowacje oraz rozwijać różne marki.
Warto wspomnieć, że Polska miała swój „Złoty Wiek Motoryzacji”. Przypadł on na lata 50. XX wieku, kiedy na rynku zaczęły pojawiać się legendarne modele, które z czasem stały się źródłem wielu interesujących historii i anegdot. Jednym z takich samochodów była Warszawa – solidny pojazd, który idealnie pasował do potrzeb ówczesnej sowieckiej elity. Ale o tym wszystkim po kolei.
Obecnie wszystkie stare samochody polskich producentów należą do kategorii retro. Spośród nich warto wymienić najbardziej znane:
- FSM. Fabryka znana z produkcji modelu Polski Fiat. Najbardziej rozpoznawalnym modelem była Syrena – pierwszy powojenny polski samochód osobowy, produkowany w latach 1957-1983. Łączna liczba wyprodukowanych egzemplarzy wyniosła 500 tysięcy w pięciu różnych wersjach (od 100 do 105) i w różnych typach nadwozia.
- Honker. Wojskowy sub-brand firmy Intrall. Popularnym modelem stał się Honker Skorpion 3 – pojazd terenowy, który zdobył serca wielu miłośników motoryzacji.
- Leopard. Ciekawy samochód produkowany ręcznie. Produkcja rozpoczęła się w 2005 roku, a dziś szacuje się, że sprzedano jedynie około 25 egzemplarzy tego modelu. Oficjalna nazwa to Leopard 6 Litre Roadster, który wyróżniał się nietypowym wyglądem.
- Autosan. Producent autobusów z siedzibą w Sanoku. Firma działa od 1926 roku i do dziś produkuje wysokiej jakości autobusy. Modele takie jak Autosan Eurolider 15 LE cieszą się dużą popularnością zarówno na rynku krajowym, jak i europejskim.
- Stetysz. Polska marka działająca w latach 1924-1929. Najbardziej znanym modelem był Stetysz TA z 1928 roku. Firma zakończyła działalność po pożarze fabryki, którego skutki okazały się zbyt trudne do przezwyciężenia.
- FSC Star. Marka obecna na polskim rynku od 1948 roku. Przez lata była liderem polskiego przemysłu motoryzacyjnego, aż została przejęta przez firmę MAN, która zakończyła produkcję samochodów Star. Najbardziej znanym modelem był Star S2000.
- Jelcz. Drugi polski producent samochodów ciężarowych. Firma działa od 1952 roku i specjalizuje się w pojazdach wojskowych i opancerzonych. Wcześniej produkowała trolejbusy. Popularnym modelem wojskowym jest Jelcz S442 D28.
- Solaris. Największy producent autobusów w Europie Wschodniej. Firma działa od 2001 roku, a jej najbardziej znanym pojazdem jest trolejbus Solaris Trollino 15.
- AMZ. Producent wojskowych pojazdów terenowych i opancerzonych mikrobusów. Fabryka znajduje się w Kutnie. Popularnym modelem opancerzonym był AMZ Żubr P.
Choć w Polsce wciąż istnieją rodzime fabryki pojazdów, Polacy coraz częściej wybierają samochody niemieckie. Na drogach dominują takie marki jak BMW, Audi, Mercedes E-Class, Ford i inne. Popularne są również modele jak Kia Sportage czy Hyundai Tuscon, które są nowoczesne i wyposażone we wszelkie innowacje technologiczne.
Ostatnio wielu Polaków interesuje się samochodami elektrycznymi, głównie importowanymi z USA. Są one ekologiczne, zużywają mało energii i sprawdzają się na polskich drogach. Praktyka pokazuje, że są one również niezawodne. Dlatego coraz więcej osób wybiera pojazdy przyjazne środowisku, które jednocześnie zapewniają komfort i oszczędność.