Interesujesz się zabytkową motoryzacją, a najbardziej kręcą Cię wojskowe klasyki? W takim razie usiądź i dowiedz się czegoś więcej o Volkswagenie 181. Ten model był potocznie nazywany Frankenstein. Dlaczego? Prawdopodobnie ze względu na swój nietypowy wygląd. Co powinieneś wiedzieć o tym klasyku? Poznaj szczegóły na temat tego pojazdu!
Skąd wziął się Volkswagen 181 Frankenstein?
Historia tego modelu sięga lat 60. XX wieku. NATO ze względu na dynamiczny rozwój oraz stale zmieniającą się sytuację polityczną na świecie spowodowało, że wojsko potrzebowało innowacyjnych pojazdów do poruszania się niemalże w każdym terenie. Właśnie wtedy Niemcy opracowali dość nietypową wersję samochodu transportowego.
Tutaj bazą był Volkswagen Typ 82, czyli terenowy T1, który został przekształcony w popularnego obecnie Volkswagena 181. Tzw. kurierwagen miał być lepszy od Garbusa i nadawać się do jazdy niemalże po każdej drodze.
Chcesz dowiedzieć się czegoś więcej o tym samochodzie? Jak powstał? Czym się wyróżniał? Zajrzyj na blog sklepu internetowego Garbus i poznaj szczegóły na temat klasyka – Volkswagen 181 to kawał historii niemieckiej motoryzacji!
Czym charakteryzował się wojskowy Volkswagen 181?
Budowę oparto na podłodze i elementach mechanicznych Garbusa oraz Transportera T2 – układ napędowy tylno silnikowy i skrzynia 4 biegowa. Wersje militarne miały zawieszenie z redukcyjnymi zwolnicami (portal axles), większy prześwit i wzmocnione półosie, idealne do jazdy w trudnym terenie.
Silnik to chłodzony powietrzem czterocylindrowy bokser o pojemności 1,5–1,6 l, osiągający moc około 44–48 KM. Dzięki temu pojazd osiągał maksymalnie ok. 100–130 km/h i miał dobrą elastyczność przy niskich prędkościach, szczególnie w połączeniu z reduktorem terenowym.
Jak na czasy świetności tego modelu pojazd był ekonomiczny, solidny i nadawał się do wieloletniej eksploatacji. To prawdziwa innowacja na rynku motoryzacyjnym, szczególnie w kontekście typowo wojskowo-terenowych samochodów.
Ile obecnie kosztuje Volkswagen 181? Czy jego renowacja wciąż ma sens?
Ceny Volkswagena 181 na aukcjach sięgają do kwot nawet ponad kilkudziesięciu tysięcy złotych. Cena zależy od stanu technicznego, stopnia oryginalności i wyposażenia. Najtańsze egzemplarze to często projekty do odbudowy, natomiast w przypadku kompletnych aut po ukończonych pracach renowacyjnych powinieneś liczyć się z wydatkiem nawet blisko 200 000 złotych!
Na ten moment renowacja Volkswagena 181 wciąż ma sens, o ile możesz kupić bazową wersję w niezłym stanie i w dobrej cenie. Licz się jednak z tym, że prace w ramach odnowienia tego klasyka zajmą sporo czasu i pochłoną znaczną część Twojego budżetu.
Niemniej jednak efekty mogą być zadowalające, a co najważniejsze… gdy znajdziesz prawdziwego entuzjastę marki, prawdopodobnie uda Ci się sprzedać odrestaurowanego Volkswagena nawet za kilkukrotność ceny, za którą go kupisz.
Artykuł sponsorowany