Silniki benzynowe PureTech, czyli downsizing w praktyce
Ekologia stała się jednym z najważniejszych czynników branych pod uwagę przy projektowaniu wszystkich nowoczesnych produktów wysokiej klasy, także aut. Wszystkie samochody DS są opracowywane z myślą o spełnianiu oczekiwań klienta, również, jeśli chodzi o poziom emisji i troskę o ilość wytwarzanego CO2. Taki cel przyświecał też konstruktorom nowoczesnych silników PureTech montowanych w autach tej marki.
Downsizing – dlaczego jest potrzebny?
Osiągi uzyskiwane przez silnik spalinowy zależą od ilości mieszanki paliwowo-powietrznej, która trafia do cylindrów. Przez lata sposobem na zwiększanie mocy był wzrost pojemności jednostek napędowych, czyli z jednej strony powiększanie ilości cylindrów, z drugiej zwiększenie ich wielkości. Barierą był jednak przyrost masy, wpływający na zwiększanie ciężaru całego auta, wielkości silników, a także poziomu spalania. Wraz ze wzrostem zainteresowania czystością spalin akcent przesunął się jednak na dokładniejsze spalanie, a także redukcję wagi. Skutkiem starań konstruktorów było wprowadzenie doskonalszych systemów filtracji, stosowanie turbosprężarek, które pozwalają na dostarczanie do komory spalania większej ilości powietrza, a także pocienianie ścianek bloku silnika oraz głowicy. Pozwoliło to na utrzymanie wysokich osiągów przy jednoczesnym niższym spalaniu i zmniejszonej emisji. Wspaniałym przykładem sukcesu downsizingu są silniki PureTech.
PureTech w samochodach DS
Jednostki napędowe PureTech występują zarówno w wersji trzy-, jak i czterocylindrowej, a osiągane przez nie spalanie oraz dynamika są na wysokim poziomie. Ich konstrukcja pozwoliła na redukcję emisji cząstek stałych – nawet o 75% w pełnym zakresie pracy silnika. W silnikach zastosowano też niezwykle wydajny trójfunkcyjny katalizator utleniający tlenki węgla i azotu oraz węglowodory, a także filtr GPF (Gasoline Particulate Filter), co sprawiło, że są one w pełni zgodne z normą Euro 6. Uzyskane w silnikach PureTech zmniejszenie spalania oznacza redukcję emisji CO2 o 1/4. Dostępne wersje to PureTech 110, 130, a także 180 i 225.