Oświetlenie inteligentne. Jak działa DS Matrix LED Vision?
DS 3 Crossback wciąż zbiera pochlebne opinie za design. Wielu znawców motoryzacji uważa jednak, że największą zaletą i cechą, która wyróżnia model, są jego reflektory. Nowoczesne lampy nazwano DS Matrix LED Vision i są one zdecydowanie tym elementem samochodu, któremu warto poświęcić dodatkową uwagę.
Budowa i działanie reflektorów
DS Matrix LED Vision są zbudowane z dwóch części: pierwsza zawiera trzy sekcje LED dla świateł mijania, a druga wyposażona została w moduł Matrix Beam dla świateł drogowych. Jeśli chodzi o ten drugi, został on podzielony na 15 niezależnych jednostek. Współpracują one z kamerą umieszczoną za przednią szybą i zapalają się (oraz gasną) w zależności od tego, co dzieje się w otoczeniu pojazdu. Moduł pozwala poruszać się kierowcy po drodze na światłach drogowych bez oślepiania kierowców jadących z naprzeciwka. Gdy kamera nie wykrywa żadnego światła, poza światłami LED uruchamia się 15 jednostek oświetleniowych w roli świateł drogowych. Jednak gdy kamera zarejestruje nadjeżdżający z naprzeciwka pojazd, jednostki modułu Matrix Beam świecące w jego stronę natychmiast wyłączają się, oświetlając jedynie pozostałą część drogi. Moduł świetnie radzi sobie nawet wtedy, gdy inne auta znajdują się po obu jej częściach – wszystkie jednostki oświetleniowe ustawiają się tak, by nie oślepiać innych użytkowników. Co ważne, również moc światła dostosowywana jest do sytuacji na drodze. Jednostki włączają się i gasną stopniowo.
Uruchamianie Matrix Beam
Moduł Matrix Beam w samochodach DS 3 Crossback można samemu aktywować lub dezaktywować. Aby był włączony, przełącznik reflektorów należy pozostawić w trybie automatycznym, a następnie użyć menu „jedź” na ekranie samochodowym. Pierwsze uruchomienie modułu powinno mieć miejsce przy prędkości co najmniej 40 km/h. Przy wolnej jeździe Matrix Beam wyłącza się. Producent rozwiązania zaleca jednak zachowanie ostrożności podczas jazdy w gęstej mgle lub dużym deszczu albo śniegu, gdy kamera może mieć problem z odpowiednim reagowaniem na sytuację na drodze. Wtedy moduł bezpieczniej jest wyłączyć i dostosowywać oświetlenie ręcznie, dopóki pogoda się względnie nie unormuje.