DS ze sportowym pazurem. Poznaj DS3 WRC!
Chociaż nowe DS3 kojarzą się głównie z eleganckim, miejskim hatchbackiem, niewiele osób pamięta o tym, że model ten odegrał znaczącą rolę w świecie rajdów samochodowych. Ci, którzy o tym nie wiedzieli wcale, powinni lepiej poznać słynnego DS3 WRC.
Debiut DS3 WRC
DS3 WRC można było zobaczyć po raz pierwszy na odcinkach Rajdu Szwecji w 2011 roku. Został on zbudowany na bazie Citroena DS3, jednak z uwzględnieniem nowych regulacji technicznych Fédération Internationale de l’Automobile obowiązujących właśnie od sezonu 2011. Powstały one na bazie zasad regulujących konstrukcje aut klasy Super 2000. Model ten miał stać się godnym następcą utytułowanego Citroena C4 WRC. Samochód otrzymał turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa, a do tego – napęd na cztery koła. Zanim jednak przygotowano nowy silnik, auto było testowane przy użyciu słabszej dwulitrowej jednostki z modelu C4 WRC. Prace nad budową auta zaczęły się na początku roku 2010, a do przeprowadzenia jazd testowych zaproszono takich kierowców jak: Sébastien Loeb, Daniel Sordo czy Sébastien Ogier. DS3 miał moc maksymalną w wysokości 300 KM, 350 Nm momentu obrotowego, oraz 6-biegową sekwencyjną skrzynię biegów.
DS3 WRC w rajdach
DS3 nie przyniósł wstydu swoim twórcom. Podczas debiutu auta w Rajdzie Szwecji 2011 wystartowały cztery auta tego modelu, prowadzone przez Sébastiena Loeba, Sébastiena Ogiera, Pettera Solberga i Kimiego Räikkönena. Dwaj pierwsi kierowcy w tym sezonie jeździli w barwach Citroën Total World Rally Team. Pierwsze zwycięstwo DS3 WRC osiągnęło w rękach Sébastiena Loeba w Rajdzie Meksyku. Jak się okazało później, kierowcy Citroena w DS3 WRC wygrali 10 na 13 rajdów w sezonie 2011. Tylko w trzech rajdach DS3 WRC nie ukończyły rajdu lub zajęły niskie pozycje, ze względu na pojawiające się problemy. Auta DS zasłynęły w tamtym czasie jako „nowa broń Loeba”, który walczył o kolejny tytuł rajdowego mistrza świata. I chociaż auto spisywało się świetnie, kierowca miał pecha. Był o krok od zwycięstwa, jednak podczas Rajdu Wielkiej Brytanii zderzył się czołowo z samochodem kibica z Hiszpanii, który przy wymijaniu zjechał na złą stronę drogi. Auto miało poważnie uszkodzoną chłodnicę i dalsza jazda była niemożliwa.